Inledningsvis består denna text av en sammanfattning av min avhandling från 1987. För att konkretisera och föra fram den till vår egen tid har jag dessutom kopplat på och knutit samman denna med två artiklar tidigare publicerade i Nordisk arkitekturforskning. Artiklarna är illustrerade med samma svartvita bilder som i avhandlingen respektive i de tryckta artiklarna. Min ambition är att komplettera här med färgfotografier och senare tillkommen litteratur där så är önskvärt.
För att fungera för att läsa på nätet har jag valt att dela upp texten i numrerade avsnitt med nya rubriker. Bör helst läsas i denna ordning, men kan läsas var för sig med god behållning.
Både som stil och som rumslig organisation betraktad blev konserthuset i Helsingborg ett av tjugotalets mest betydande arkitektoniska förebilder. Genom en analys av detta genomtänkta och väl genomförda projekt blev det möjligt att förstå funktionalismens genombrott och bli klar över den grundläggande karaktären av dess idag uppenbara svagheter ur demokratisk synvinkel. Jag har trots detta funnit det relevant att se funktionalismen som en tredje fas i utvecklingen av en demokratisk arkitektur.
Detta konserthus byggdes av ett bolag, som bildades 1916 särskilt för detta ändamål med aktier i första hand tecknade av framträdande personer ur den lokala societén. Henry Dunker blev dock en helt dominerande aktieinnehavare. Som sådan blev han också ordförande och verkställande direktör i konserthusbolaget.
Efter flera år av utredningar genomfördes en arkitekttävling åren 1925/26. Inbjudna var bland andra de framträdande arkitekterna Ragnar Östberg och Lars Israel Wahlman samt den då unge och oprövade Sven Markelius. Markelius gick segrande ur denna strid efter en rad omtävlingar och en tämligen hätsk lokal debatt, som efterlämnat en hel del intressant material.
Ur detta material har jag framför allt sökt dra fram de för arkitekturbrytningen väsentliga ståndpunkterna som fanns representerade. Jag fann att Markelius med sina förslag från tävlingen sökte gestalta ett ”musikens tempel” som innebar ett avståndstagande till stadens representativa sällskapsliv. Östbergs förslag däremot strävade att ge byggnaden som helhet en karaktär av ett ”borgarnas hus” för banketter och ett mer sällskapligt musikliv.
Sedan tävlingen väl avgjorts kom förutsättningarna att ändras radikalt och Markelius fick tillfälle att komma med ett i stort sett nytt koncept. Fortfarande fanns en del klassicistiska drag, men här ser vi grundidéerna till det hus som skulle stå klart 1932. Han tyckte sig i en ny rumslig organisation finna något som än bättre uttryckte hans strävan efter ett för alla lika tillgängligt auditorium. I opposition mot äldre konserthus gestaltades nu den publika salen som ett sammanhållet rum, som snarare gav en föreställning om än utgick ifrån att jämlikhet rådde, såväl inom publiken som mellan scenens makthavare och publiken. Tempelsymboliken fanns kvar ända in i det sista men tonades ner efterhand för att ersättas av en mer abstrakt effektivistisk symbolik.
Genom det abstrakt gestaltade rummet delgavs publiken en känsla av herraväldesfri kulturdistribution bortom alla klasskillnader och maktrelationer, endast styrd av den anonymiserade publikens efterfrågan och kulturutbudets attraktionskraft. Denna ambition resulterade emellertid i att såväl institutionen som byggnaden delgavs en social slutenhet gentemot staden och dess musikliv i övrigt.
Den i byggnaden inhysta institutionen kom till uttryck som en rationell kontorsfasad med rader av identiska fönster. Avståndet till stadens liv blev mycket starkt betonat, bland annat genom borttagandet av de tidigare föreslagna fönstren i stora salen och genom ett entrérum, som sträcker sig mot gatan som om det vore en landgång från något slags konstens farkost.
I sin vita resning gav konserthusbyggnaden en drömbild av ett framtida frihetens samhälle, vilket förlänade huset utopins avstånd till vardagslivet med dess motsättningar och problem. Helsingborgs konserthus blev utåt sett ett radikalt uttryck för den abstrakta universalismens ideal, men tvingades samtidigt att betrakta de institutionella verksamheterna i huset utifrån den enhetliga gemenskapens tankefigur. Den enskildes fria och likvärdiga tillägnelse av kulturen, dennes ”kulturkonsumtion” inom ett abstrakt kollektiv är konserthusets sammanfattande arkitektoniska vision.
Många funktionalister hävdade att de stod för något socialt och demokratiskt och inte sällan menade de även att de stod för något folkligt. Men de isolerade i själva verket sina hus från det konkreta sociala livet i offentligheten. De strävade efter öppenhet, men vände denna mot naturen, inte mot människorna och den vardagliga gemenskapen. Till exempel gestaltade de ofta stadens och stadslivets närvaro som en vy, en utsikt, men tog sällan fasta på konkreta ömsesidiga relationer mellan ute och inne, mellan hus och plats o.s.v.
Gator och platser reducerades i deras planer och förslag till trafiknät som löpte mellan hus och anläggningar. Funktionalisterna lyckades ge en känsla av frihet och öppenhet genom utblickar, luftighet och rymlighet trots byggnadernas reella slutenhet. Den ”asociala” karaktären förstärktes även i och med att deras byggen så starkt framhävde att de var intellektuellt framtänkta, gestaltade, i stället för att framträda som hus byggda av människor för att präglas av människors liv i och vid dessa.
Man skulle kunna säga att funktionalisterna försökte utveckla ett publikt samhälleligt rum utan eget självständigt värde, utplånade själva publikrummet och sökte förvandla publiken till en massa. Genom att ge det så nyskapade sammanhållna publika rummet en abstrakt karaktär gav det besökaren även en befriande upplevelse av obegränsad rymd, samtidigt som rummet i realiteten blev slutet från alla icke regisserade intryck.
Ett ofta använt arkitektoniskt grepp blev ett markerat avstånd till gatulivet, ofta gestaltat som en rituell väg från gatan över kapprum och foyer som slutligen skulle leda den strömmande publiken in i konstens ideala rymd. Funktionalisterna kunde med denna arkitektur uppnå en massmedialiknande publiksituation som gav intryck av likvärdighet mellan var och en som befann sig i rummet såväl på scenen som på åhörarplats.
De såg det som sin uppgift att försöka bryta den gamla societetspublikens inflytande till förmån för den rationella tanken. Samtidigt som den borgerliga sällskapligheten mer eller mindre avvisades från den offentliga arenan, uteslöts även alla de övriga uttryck för sällskapsliv som var grundade på mer stabila gemenskapsrelationer. På så sätt förkastades den nyligen så dominerande tanken på en urskiljbar elit med en gemensamt formad kultur.
Föreställningarna om kunskapsbildandets subjekt förflyttades från denna elit till samhället självt, sett som en ”rationellt” fungerande produktionsapparat som nu tänktes vara baserad på en anonym utbildad expertkunskap. Utbildning blir viktigare än bildning.
Häri utkristalliserades det som skiljde ut funktionalismens föreställningar om samhället från äldre traditioner av borgerligt demokratiskt tänkande. Det fanns visserligen en kontinuitet i tanken att behandla alla lika oavsett status och makt, men tidigare hade denna varit förbunden med föreställningar om ett genom bildning förvärvat medborgarskap. I och med att allmän och lika rösträtt genomförts fanns inte längre någon grund för en sådan avgränsning. Ett harmoniskt och rationellt samhälle skulle nu istället skapas genom planering, med insatser av skickliga och fördomsfria yrkesmän.
En del av dessa yrkesmän såg privategendomen som ett hinder för ett rationellt ordnat frihetens rike, medan de flesta uppfattade den som en av frihetens grundvalar. Gemensam var dock tanken att om bara klasstänkandet avskaffades skulle också alla motstridigt verkande organisationer kunna tonas ner. Alla skulle då som individer kunna röra sig helt fritt och fritt välja sina vänner i ett vetenskapligt och planmässigt fungerande samhällsmaskineri.
Kontentan är att funktionalisterna, liksom många inom den socialistiska traditionen, såg på samhället som ett objekt för planeringsinsatser. Det planerande subjektet gav bara gestalt åt tidens tanke- och känsloströmmar. All sällskaplighet på grundval av annat än personlig vänskap uppfattades då som ett uttryck för snäva gruppintressen, vilka stod i motsättning till medborgarandan.
Sällskapligheten i och kring auditoriet uppfattades som alltför fordrande och den riktade intresset från den goda kulturen och den verkliga, professionellt gestaltade konsten, vilken endast ansågs kunna erbjudas alla på ett likvärdigt sätt via massproduktion och via olika former av massmedia.
I äldre kulturer, såväl bland de självständiga bönderna som i de feodalt dominerade områdena, fanns den ”etniskt” bundna byggnadskulturen med en slags kulturell självcensur, som skapade en prägel av enhet med en väl sammanhållen arkitektonisk helhetsverkan. Inom denna ram fanns visserligen ett icke oväsentligt utrymme för individualitet och särart.
Varje hus eller plats var unik, men var och en hade den plats samhället givit dem och därefter skulle man bygga och bo. Man kunde knappast med sitt hus eller sin bostad ge uttryck för en egen självständig uppfattning om sig själv.
De radikala arkitekterna kom under tjugo- och trettiotalen att se det som en av sina huvuduppgifter att tillintetgöra denna socialt platsbundna rumsuppfattning. Under ledning av det liberala borgerskapet sökte sig radikalerna fram till en uppfattning, där den privata äganderätten och den individuella integriteten var två av hörnstenarna.
En tredje väl så viktig hörnsten var dock ”det allmänna”. Privategendomen blev exklusiv, medan offentligheten och det allmänna tenderade att bli alltmer abstrakt i och med att platsbundenheten skulle upplösas och alla skulle betraktas som lika, oavsett ställning i det produktiva livet.
Arkitekturen och dess rumsliga organisation kunde i en sådan situation å ena sidan uppfattas som ett uttryck för en ägare och å andra sidan söka en abstrakt allmängiltighet, utan anknytning till någon enskild eller någon särskild samhällsgrupp.
Det nya öppna rumsbegreppet blev arkitekternas svar på de uppkomna kraven. De sökte bland annat upplösa känslan av rumsliga begränsningar med glas och andra släta ”immateriella” begränsningsytor samt med obestämda rumsövergångar inom äganderättens revir.
Läs vidare i del 4, Samhälleliga tankefigurer – demokratiskt kunskapande.