Inledningsvis består denna text av en sammanfattning av min avhandling från 1987. För att konkretisera och föra fram den till vår egen tid har jag kopplat på och knutit samman denna med två artiklar tidigare publicerade i Nordisk arkitekturforskning. Artiklarna är illustrerade med samma svartvita bilder som i avhandlingen respektive i de tryckta artiklarna. Min ambition är att komplettera här med färgfotografier och senare tillkommen litteratur där så är önskvärt.
För att fungera för att läsa på nätet har jag valt att dela upp texten i numrerade avsnitt med nya rubriker. Bör helst läsas i denna ordning, men kan läsas var för sig med god behållning.
Det pågår en kamp mellan den gamla staden och den nya. Därinne mitt i stadens hjärta ligger den, det som är kvar av den gamla staden, och ruvar på något osynligt och oåtkomligt, ett vagt löfte om ett annat liv. Och vi vandrar alla runt för att finna någonting, vi vet inte vad, kanske en hemkänsla. Men det nya är redan där, runt om oss, och förändrar i rasande takt, det är ett ”förnuft” på väg att slå ihjäl ett gammalt samvete. (Lindquist, S, Göteborgsposten 1990)
När staden förlorar sin inre spänning riskerar den att förfalla till att bli blott en behållare för ”kvantiteter” av olika slag: individer, bilar, hus. D v s stadskulturen dör. (…)
Nu reflekterar sig kommersen i sig själv och staden blir allt mer spänningslös; den bygger sig köpcentrum, glasar in och däckar över och citerar staden i artificiella miljöer. Och denna spänningslöshet hotar att förinta de specifika mellanformer, den socialitet, som under lång tid utvecklats mellan det privata och offentliga och gör att vi allt oftare vilset pendlar mellan att vara väldigt intima (sentimentala) och väldigt formella. (Aa)
Att staden och dess arkitektur har genomgått betydande förändringar det senaste århundradet och att det finns en grund för den här lite dramatiserade kritiken är ofrånkomligt. Men även om dessa citat är uttryckligt negativa, så kan denna typ av kritik lika väl vändas till ett uppfordrande påstående: Att de sociala förutsättningarna för visuell och rumslig arkitektonisk gestaltning förändrats.
Som arkitekt och arkitekturforskare ställs jag inför gestaltande uppgifter och som sådan måste jag i varje läge söka utgångspunkter för en positiv gestaltning. Jag måste då fråga mig om inte dessa nya förutsättningar också skulle kunna ge möjligheter att omsätta ett socialt och demokratiskt engagemang i arkitektur och samhällsbygge? Det är kanske bara vår oförmåga att hantera de nya förutsättningarna som fört negativa konsekvenser med sig?
Sådana tämligen allmänna frågor har varit en plattform för mina försök att utveckla ett vetenskapligt underbyggt ställningstagande till den moderna arkitekturen och dess gestaltningsfrågor. Innebörden av dessa har för mig fått klarna allt efter som mina kunskaper har vuxit. På samma sätt hoppas jag att läsaren bättre skall förstå vad jag åsyftar efterhand som mina resonemang presenteras.
Ambitionen har alltså varit att ompröva vårt sätt att hantera de sociala förutsättningarna för en ”demokratisk arkitektur”, utan att för den skull göra någon strikt definition av demokrati. Det är enligt min mening en hel rad av såväl kulturella som formella faktorer som sammantagna bestämmer i vilken utsträckning ett ”samhälle” är demokratiskt. Enda rimliga vägen att fullgöra en studie av detta slag slingrar sig fram via historiskt förankrade kunskaper om stadsbyggets kulturella och formella förutsättningar, men också via en kritisk granskning av de arkitektoniska försök som gjorts i demokratisk riktning.
Traditionellt har arkitekturforskarna sökt en demokratisering av arkitekturen och bebyggelsen utifrån den privata bostaden och bostadsområdet, medan stadslivet i övrigt har lämnats fritt för strider mellan det representativa torgrummets esteter å ena sidan och den vulgära kommersialismen å den andra. Jag har funnit det absolut nödvändigt att istället söka mig till arkitekturutvecklingen utifrån begreppet offentlighet, som ju borde vara samhällelighetens och demokratins händelsecentra.
De föregivna sambanden mellan den radikala demokratiska socialismen och den moderna västerländska arkitekturen föranledde mig att fokusera på en analys och kritik av funktionalismen och dess syn på den offentliga byggnaden och offentligheten över huvud taget.
Parallellt med mina kritiska studier utvecklades ett postmodernistiskt avståndstagande till funktionalismen som ett någorlunda sammanhängande stiluttryck. Vid en jämförelse idag av min analys av funktionalismen med den gängse postmodernistiska kritiken utkristalliserar sig ett par viktiga skillnader. Med utgångspunkt från dessa skillnader har jag gått vidare med en analys av postmodernismens rumsuppfattningar och började skissera några alternativa begrepp och tankefigurer.
Trots att funktionalismen är den arkitekturströmning som närmast kommit att förknippas med demokratiska ideal och sociala ambitioner, har kritiken inte diskuterat dess samhällsideal explicit. Trots att många funktionalister själva öppet tagit ställning i sådana frågor, har arkitekturforskningen behandlat denna rörelse utan att särskilt penetrera funktionalismens hållning till socialismens och demokratins problem.
Forskningen har varken baserats på djupare studier av funktionalisternas teoretiska resonemang eller deras bakomliggande föreställningar. Ett flertal arbeten med analys och kritik av den moderna tanketradition, som karaktäriseras som social ingenjörskonst har presenterats på senare år av samhällsvetare. Dessa har vidgat förståelsen av funktionalismens grundvalar men de har i mycket liten utsträckning kommit att belysa arkitekturen och dess rumsliga organisation. (Se exempelvis Hirdman, Sandström)
Jag har funnit det nödvändigt att se funktionalismen som en bred tidsbunden strömning inom både teori och arkitektur med flera av sina mest betydande föreställningar underförstådda och avläsbara endast i sina konkreta sammanhang. Inte som en teori. Inte som en stil. Sådana sammanhang kan emellertid bli begripliga via en relativt ingående förståelse av tidens samhälleliga motsättningar och av den idéhistoriska bakgrunden.
Min analys av funktionalismen kan något förenklat sägas ha lagts upp på tre olika nivåer. Som bas valde jag Helsingborgs konserthus av Sven Markelius, vilket tillkom under det skede då funktionalismen bröt igenom i det svenska samhället. Därutöver var bygget en kulturpolitisk handling i sig, vilket gav förutsättningar att fånga arkitektens syn på människans, kulturens och därmed även på arkitekturens plats i samhället.
Som övergripande nivå har jag arbetat med offentlighetens och de offentliga byggnadernas arkitekturkoncept, som jag efterhand fann vara en central förbindelselänk mellan funktionalismen och dess ”demokratiska” ideal. För att upprätta en förmedling mellan denna nivå och studiet av det enskilda byggnadsverket fann jag det önskvärt att följa framväxten av det moderna auditoriet och spegla den mot det fria samtalets arkitektur, så som denna kommit till uttryck i exempelvis värdshus, restauranger och föreningshus. På så sätt vidgas de arkitekturhistoriska metoderna där byggnadsobjekten traditionellt står i centrum, med den socialhistoriska forskningens teorier och metoder.
Men även detta utvidgade arbetssätt har sin begränsning. Först och främst blir byggnadernas relation till sin användning och till sina brukare fortfarande vag och spekulativ. Detta problem har jag försökt att lösa genom att utvidga de pågående studierna av dagens arkitektur med etnologisk teori och metod. Därutöver tvingas emellertid även en sådan bred social arkitekturhistoria att ställa sig vid sidan av den diskussion om stadsbyggandets möjligheter som arkitekten och byggbesluten står inför i projekteringssituationen.
Även om resonerande samtal/intervjuer görs med olika inblandade aktörer saknas inom ramen för etnologisk metodologi redskapen att föra in andra referenser i samtalet än de som är tidstypiska eller de som redan är inom den tillfrågades erfarenhetsramar. För att kunna sätta arkitekturteoretiskt upplinjerade möjligheter i relation till aktörernas erfarenheter krävs att studier av detta slag även arbetar med arkitektens metoder, dvs att söka omsätta teori i skisser och med deras hjälp försöka fånga upp respons och reaktioner.
Sammanfattningsvis bygger denna uppsats på studier där traditionella arkitekturhistoriska metoder vidgats genom breda socialhistoriska litteraturstudier, genom aktörsintervjuer och inte minst genom att pragmatiskt pröva de teoretiska ansatserna med gestaltningsskisser och reflektera över reaktionerna på dessa.
Läs vidare i del 2. Historiska faser i framväxten av en demokratisk arkitektur