Inledningsvis består denna text av en sammanfattning av min avhandling från 1987. För att konkretisera och föra fram den till vår egen tid har jag dessutom kopplat på och knutit samman denna med två artiklar tidigare publicerade i Nordisk arkitekturforskning. Artiklarna är illustrerade med samma svartvita bilder som i avhandlingen respektive i de tryckta artiklarna. Min ambition är att komplettera här med färgfotografier och senare tillkommen litteratur där så är önskvärt.
För att fungera för att läsa på nätet har jag valt att dela upp texten i numrerade avsnitt med nya rubriker. Bör helst läsas i denna ordning, men kan läsas var för sig med god behållning.
Om man på ett mer allmänt plan studerar framväxten av det moderna auditoriet, finner man att det speglar en omvandling av tanke- och erfarenhetsutbytet under 1700- och 1800-talen, från direkta samtal inom en mer eller mindre sluten lokal gemenskap till ett offentligt samtal med växande inslag av masskommunikation.
Det blev sålunda möjligt att skapa sig ett begrepp om en publik av medborgare i allmänhet och den konkret närvarande publiken i auditoriet kom efterhand att identifieras med allmänheten. Publiken uppfattades som en abstrakt massa av enskilda okända individer utan några mänskliga relationer sinsemellan.
Man föreställde sig så småningom även den så kallade kritiska allmänheten som en massa av åskådare, som utövade sin medborgarrätt genom val. Det offentliga livet knöts därmed alltmer till ett utbud av färdigformulerade åsikter eller konstnärligt fullbordade budskap, och många började uppfatta det som tillräckligt att bygga auditorier och motsvarande mot en anonym publik riktade institutioner för att ge rum åt det offentliga samtalet.
Framväxten av en borgerlig offentlighet vid slutet av 1700-talet har under senare år, med hänvisning till bland annat Jürgen Habermas banbrytande arbeten, lyfts fram som ett mycket betydelsefullt historiskt framsteg.
I kulturkritiken har det inte minst framstått som viktigt att lyfta fram arkitekturens möjligheter att återskapa en livaktig offentlighet med storstaden som hjärta.
I stadsbyggnadsdiskussionerna har det emellertid ofta framstått som om gatorna och torgen i sig skulle utgöra stadens offentliga rum. Det är dock endast genom de omgivande byggnaderna som gatan får mening, inte då bara som rumsbildande fasader, utan framför allt genom de mer eller mindre privata rum och institutioner i dessa som förmedlar utbytet.
Det är stadens ”institutioner”, i mycket vid mening, som skapar det offentliga rummet i samverkan med stadens gator och platser. Kaféer och butiker, teatrar och bibliotek har emellertid i realiteten en villkorlig och begränsad tillgänglighet, de är i den meningen privata, men de har samtidigt varit oerhört betydelsefulla för kulturen och offentligheten. Det är i relationen mellan gatan och byggnaderna, mellan det mer eller mindre inneslutna och det verkligt allmänna som offentlighetens rum skapas.
Om vi betraktar byggnaderna ur denna synvinkel, kan det tyckas finnas en motsägelse mellan olika ambitioner att bli mer eller mindre integrerade i det offentliga rummet och att skydda de interna verksamheternas autonomi i husen.
Att utsläcka spår av intern verksamhet i arkitekturen har för en del framstått som ett uttryck för en offentlig miljö. Att det i rummen inte finns något uttryck för tillhörighet, maktrelation eller beslutsstruktur, som sätter den ene före den andre ger då ett intryck av att här är ett hus, där var och en kan vistas som människa rätt och slätt.
Men istället för att gestalta ett hus som öppnar sig mot offentligheten ger huset då snarast intryck av att de i huset verksamma endast skulle vara redskap för en objektiv och opersonlig rationalitet, vid sidan av den egentliga offentligheten med sina konkreta och mänskliga relationer.
Förhållanden, liknande dem mellan värd och gäst, utvecklas emellertid alltid ur de informella relationer till en byggnad som olika mer eller mindre autonoma gemenskaper besitter, samtidigt som den formellt reglerade besittningsrätten vare sig det syns eller inte fungerar som en rumsligt organiserande faktor. (Jfr Sack, 1986, s 5)
Om man verkligen vill skapa en grund för en demokratisk offentlighet är det väsentligt att i byggnaderna medvetet tydliggöra och utveckla institutionernas värd/gästrelationer. Sådana relationer bör emellertid inte ses som enbart begränsade till ett förhållande mellan privatägare och besökare, mellan det privata och det offentliga. De kan uttrycka andra komplexa och öppna samhälleliga tillhörighetsrelationer, inom en i stort sett offentlig sfär.
Att jag talar om min stad betyder ju naturligtvis inte att jag på något vis gör anspråk på att äga den, men inför en person eller grupp på tillfälligt besök i min stad eller på min stamrestaurang kan jag ändå i viss utsträckning fungera som värd. (Jfr Jadelius, 1987, s 79ff och Wiklund s 193ff)
Genom att medvetet organisera exempelvis staden eller restaurangen så att de ställer krav på tillfälliga gäster för att de ska bli fullt ut tillgängliga för dem, understödjer arkitekturen en reell öppenhet gentemot främlingen. För att kunna tala om öppenhet måste det, vilket sällan har uppmärksammats, finnas någon rumslig bestämning som man kan tränga in i.
Det måste innebära en kvalitet att nya förhållanden uppenbarar sig för varje enskild gäst allt eftersom han tar en lokal, en byggnad eller en plats i besittning. En byggnad eller plats som tycks ligga helt öppen vid ett första besök framstår ofta som otillgänglig och opersonlig sedan man försökt göra sig hemmastadd där.
Institutionen i offentligheten
Om man inte bara menar att alla ska kunna röra sig fritt och fritt välja ur ett färdigt kulturutbud, utan också menar att alla ska kunna tränga in i och aktivt delta i samhällets olika kunskapsprocesser, blir det neutrala enrumsprojektet inte hållbart. Detta måste ersättas av ett medvetet arbete med det vidare rumsliga sammanhanget och utgå från en förståelse av en modern komplex och differentierad offentlighet fylld av spänningar och konflikter.
Man kan bland folkrörelsens äldre byggnader, till skillnad från de offentliga teatrarna med sina professionella institutioner, finna en tradition som i vissa avseenden fungerade annorlunda. Här finns drag som vi skulle kunna återknyta till i detta sammanhang. Särskilt i en del större städer utgick dessa helt pragmatiskt från relativt öppna gemenskapsrelationer, eftersom där fanns en mångfasetterad folklig rörelse.
Helsingborgs Folkets hus, från 1906, är ett bra exempel på en sådan byggnad. Till att börja med inrymde detta en brokig blandning av verksamheter, som bibliotek, kafé, kooperativ butik, tidningstryckeri, föreningsexpeditioner, samlingssalar osv.
En sådan sammanfogning av relativt självständiga funktioner gav, trots fasadens något borgaktiga resning, förutsättningar för en öppen gemenskap med flera ingångar och egna relationer till samhället i övrigt. Förutom att gatuplanet var genombrutet av skyltfönster, byggdes passager genom huset med olika självständiga entréer och ett flertal affärslokaler.
De scenarrangemang som fanns i stora salen var byggda främst för att passa enklare skådespel och varietéer. Här upprätthölls gränsen mellan mellan dikt och verklighet, som en gräns mellan scen och salong, men scenen stod dekorerad och smyckad mitt i verkligheten.
Här behövdes inte någon arkitektoniskt accentuerad väg från stadens gator in i konstens värld. Salen är istället självklar, påtaglig och står i nära kontakt med bl. a. bibliotek, matsalar, kafé m m. Sammanhanget blir på så sätt en tydlig referens av betydelse oavsett om allvarlig dramatik eller festlig underhållning spelas upp.
När funktionalisterna engagerade sig i folketshusbyggandets arkitekturproblem sökte de annan väg, vilket är belysande i detta sammanhang. När till exempel arkitekten Eskil Sundahl i en artikel i Byggmästaren 1929 behandlar ”Folkrörelsernas byggnadsproblem”, hävdar han att arbetarrörelsen bara uppvisat ”konservativa och primitiva” lösningar.
Hur han skulle vilja se en sådan anläggning framgår av ett något utopiskt skisserat förslag i funktionalistisk stil. Förutom den tidiga funktionalismens strama känsla av lätthet präglas detta av en rumslighet utan relationer till historiskt formade grupper.
Det framgår att han knappast tänkte sig byggnaden eller ens delar av den som uttryck för någon bestående gemensam verksamhet. Samlingsrummen, liksom kafé och biograf var gestaltade som om de skulle hyras tillfälligt eller dra till sig en anonym publik.
Planlösningen för Helsingborgs Folkets hus fick en form av öppenhet, som hade sin grund i en livaktig och komplex verksamhet. I enrumstankens teatrar fanns på samma sätt en socialt komplex verksamhet, men där inneslöts och doldes den i husens bakre regioner för att man i själva teaterrummet skulle få en känsla av allmän tillgänglighet.
Under fyrtio- och femtiotalen intensifierades teaterinstitutionernas professionalisering vilket förde till en viss inåtvändhet och isolering. Förutsättningarna för teatern att utvecklas som en för vanligt folk angelägen institution försämrades. Institutionsteatrarna stagnerade på många håll och deras betydelse för offentligheten sjönk och många ”fria teatergrupper” bildades i protest.
På 70-talet försökte dessa på olika sätt söka upp ny publik och kom att uppföra skådespel på krogar, på gator och torg, i lagerlokaler, i övergivna industrimiljöer o.s.v, många gånger i samarbete med amatörer. De kunde så småningom få tillfälle att bygga om biografer eller andra lämpade lokaler för att få en fast spelplats.
Utifrån alla de skiftande praktiska förutsättningarna har många spännande teatrar kommit till, men dessa har i förvånansvärt liten utsträckning förnyat teaterarkitekturen eller påverkat byggandet av nya teatrar. Genom sina radikalistiska avståndstaganden till institutioner över huvud taget har de fria grupperna snarare institutionaliserats så att de i mångt och mycket kommit att likna den föraktade moderna institutionsteatern.
För att vitalisera offentligheten och vidareutveckla teaterarkitekturen, är det nödvändigt att medvetet betrakta publik och producenter som deltagare i ett samhälleligt livsavgörande samtal, i en gemensam ständigt pågående kunskapsprocess. Det är också nödvändigt att differentiera publikens relationer till varandra och till scenen och samtidigt betrakta individerna som aktörer inom öppna, mångfasetterade kollektiv.
Det är faktiskt en orimlig idé att försöka tvinga in individerna i en abstrakt människomassa och försöka arrangera publiken, som om den kunde tänka och känna ”som en man”.
En modern teaterbyggnad för både fritt och regisserat utbyte bör även kunna ge enkla och okonstlade referenser till verkligheten, till aktörens och åskådarens mer eller mindre gemensamma erfarenheter. Det kan knappast med modern kognitionskunskap i ryggen ses som ett hot mot våra behov av fantasi och fantasteri.
Teaterbyggnaden bör, inte bara i teatersalongen, utan framför allt genom dess samband med staden, tillåta och uppmuntra till konfrontationer och resonerande sällskap. Den sociala teaterbyggnadens arkitektur skulle likaså ta fasta på att flera relativt självständiga gemenskaper ska begagna teaterbyggnaden.
De så kallade biutrymmena eller administrationslokalerna, bör varken vara den baksida eller det hemlighus de idag är. Dessa skulle istället lämna möjlighet till många institutionella öppningar till staden. Det vore av samma skäl inte självklart önskvärt att teatern skall vara självförsörjande med allt vad verkstäder och ateljéer heter och såsom idag vara inneslutna i dess institutionella helhet.
Det är emellertid viktigt, menar jag samtidigt, att inte romantisera de förhållanden som rådde på teatern under den borgerliga offentlighetens mest livaktiga tid under 1700- och 1800-talen. Där skulle ett modernt någorlunda sofistikerat eller kontroversiellt budskap knappast ha varit möjligt att framföra, på grund av ingripanden från publiken när den ansåg något vara opassande i pjäsen.
För att kunna stärka publikens sällskaplighet och fria samtalsmöjligheter och samtidigt kombinera det med ett någorlunda disciplinerat åskådande, krävs att man vidgar perspektivet arkitektoniskt och rumsligt. Man bör då betrakta den publika situationen som något som har sin början och sin fortsättning i stadens och teaterinstitutionens egna kaféer, i studiecirklar, tidningar, föreningslokaler osv.
Såväl staden som den sceniska institutionens vardagliga och mer udda publika kontakter förlänger, förvaltar och utvecklar scenkonstens konstnärliga kraft.
Den ensidiga riktningen från scen till publik måste brytas, utan att ett sammanhängande och fattbart konstnärligt budskap från scenen ska behöva äventyras. Det räcker därför inte att betrakta teatern utifrån en traditionell kommunikationsteoretisk modell.
Varje teori som söker hantera offentligheten och dess institutioner måste inbegripa kunskaps- och gestaltningsprocesserna i sin samhälleliga helhet. Folkbildaren, förmedlaren och gestaltaren bör inte överge sina ambitioner i tron att han på så sätt kan undvika elitismens självtillräcklighet. Han bör istället betrakta dessa som tre nödvändiga och integrerade samhällspositioner i allt samhälleligt kulturellt arbete.
Läs vidare i del 9, Demokratiska värd/gästrelationer i arkitekturen, samt litteratur